IN SALON RADICAL KOESTEREN WE INTUÏTIE EN IMPROVISATIE. BINNEN HET THEMA VAN DE EXPO BLAUW – TEKEN VAN DE NACHT – RESONEREN MUZIKANTEN EN DANSERS MET EEN EIGEN VOCABULARIUM MET HET BEELDEND WERK EN ELKAAR. INTIEME PERFORMANCES, beperkt aantal plaatsen. reservatie noodzakelijk.
27/10/23 Bertel Schollaert SOLO concert
3&10/11/23 Bert Jacobs + Pé Vermeersch & Mira Walschot
11& 12/11/23 Eric Thielemans + Pé Vermeersch &
Bertel Schollaert improviseert met zijn verschillende saxfoons in de EXPO blauw rond teken van de nacht en sluit af met het veeleisende hedendaagse werk van Alberto Posadas : Objetos De La Noche (2015) voor bariton saxofoon. bijzonder concert en meesterwerk.
Bertel Schollaert studeerde saxofoon aan het Conservatorium van Brussel bij Norbert Nozy en de Escola Superior de Música de Lisboa bij José Massarão.
Al snel interesseerde hij zich in hedendaagse muziek en kwam als freelancer terecht bij ensembles als Champ d’Action, Ictus en BL!NDMAN. Sinds 2010 is hij lid van Nadar Ensemble. Bertel werkte mee aan verschillende theater- en dansvoorstellingen van o.a. Het Toneelhuis, Kabinet K, Kopergietery, I Solisti en LOD en Radical HeArts dancecie.
BERT JACOBS , DWARSFLUIT met dans Pé Vermeersch en Mira Walschot
Bert Jacobs en Pé Vermeersch koesteren een bijzondere gedeelde ervaring en performance geschiedenis. Toen Pé 8 maanden zwanger was, maakten ze samen de rituele performance ‘ Pregnancy Level 8 ‘ , één van de eerste performances in Salon Radical ism met Peter Clasen. Integriteit verzekerd.
Bert Jacobs specialiseerde zich als fluitist in hedendaagse muziek bij Anne La Berge en István Matuz.
Met het Cheops Kwartet en als solist bracht hij creaties van verschillende Belgische componisten als Lucien Goethals, Claude Coppens, Boudewijn Buckinx, Frans Geysen, Xavier Verhelst , André Van Belle.
Via het ensemble The Mean Team (olv X. Verhelst) ging hij zich meer richten op cross-over muziek en improvisatie Mira Walschot is sinds 2005 een vaste waarde in tal van voorstellingen en performances met Radical HeArts dancie /Pé Vermeersch. Met haar verrassende en niet technische verschijning brengt ze steeds een heldere en doorleefde dynamiek.
ERIC THIELEMANS, PERCUSSIE en Pé VERMEERSCH
een lang gekoesterde ontmoeting tussen twee denkers -kunstenaars. Een eerste ontmoeting, bijzonder spannend die naar adem en resonantie snakt. Niet te missen resonantie.
ERIC THIELEMANS
Travelling across music scenes and disciplines, Thielemans navigates by means of his own compass.More and more his personal research and output crosses the borders of music discipline to borrow practices and ways of thinking from mainly the performative arts, architecture, and the contemporary visual arts.
It also pushes him to dive ever more deeply into site specific work, where the very specific yet eternal now is collectively (both the musicians/artists and public/participants) explored and experienced through our ears and spatial awareness, bringing the experience of the music inside of the larger question of what it means to be an embodied spirit, a human being, in our everyday spaces and places.
Pé Vermeersch, danseres filosofe improvisator, tekenaar
was sinds jongsaf actrice bij verschillende gezelschappen . Na haar studie in de wijsbegeerte onderzocht ze traditionele en hedendaagse oosterse dansvormen en boetseerde ze haar eigen danstaal, gedreven door de noodzaak om doorheen het lichaam en dans in de transculturele maatschappij te communiceren. Ze maakte een aantal bijzondere voorstellingen, waarin ze grenzen opzocht, zoals naaktheid én kerk en moeilijk klassiek oeuvre. Ze beschouwt dans als zoals een schilder een canvas maakt, hoogstpersoonlijk en uniek. Dans als waarneming op de wereld. Tegelijk is ze een danseres en filosofe die gelooft dat doorheen de gevoeligheid en respect voor het lichaam mensen in verschillende culturen empathisch met elkaar kunnen omgaan. Al is net het lichaam vaak bron van inzet, als protest of als bevrijding.
www.pevermeersch.com