Met werk van Koen Broucke, Pé Vermeersch, Linda Vinck en collectie Tunesische textielen.
Met Blauw brengen we archaïsche Tunesische weefkunst in een spannende verhouding tot het werk van Koen Broucke, Linda Vinck en Pé Vermeersch. Blauw; de kleur van de diepe nacht, net voor het ontwaken. In al dit werk vinden we een energie als een ‘nachtelijke waaiing van voortekens én de kracht van het detail. Drie kunstenaars met een totaal verschillende techniek en oeuvre en wiens werk hier door heen het detail en het gevoel voor Blauw verbonden worden met de oude weefkunst.
Met Blauw lanceren we het laatste deel van een triptiek (na Desertscapes, 2019, en Ademrood, 2021) waarbij de bijzondere kracht van anonieme, vrouwelijke textielen uit de Maghreb in relatie wordt gebracht met hedendaags werk.
Drie hedendaagse kunstenaars gaan in ‘Blauw’ een dialoog aan met die oude en anonieme kunst : Koen Broucke, Pé Vermeersch en Linda Vinck. Geen van deze kunstenaars vertelt een rechtlijnig verhaal : eerder roepen ze tekens op die ‘gelezen’ kunnen worden, of beter : ervaren, als een verschijning in de nacht.
Hedendaagse kunst (fysiek beeld, video en sound) gaat hier samen met performing art en traditionele kunst uit verschillende culturen en tijden. Expo’s worden een netwerk van gevoelige tentakels tussen de artistieke disciplines en worden een multimediale ervaringsruimte. Zie ook wat de muzikanten en andere performers bijvoegen aan deze expo.
LINDA VINCK
Linda Vinck is een beeldend kunstenaar met een langdurig en duurzaam ontwikkeld oeuvre rond ritme en vorming van patronen die resulteren in een soort partituren.Synergie tussen beweging, klank en kleur. Werk op papier, canvas en kleinsculptuur. Grote affiniteit met dans en hedendaagse componisten.Haar werk is voor een niet gering deel “gekleurd” (maar niet bepaald) door een jarenlang verblijf op de Kaapverdische eilanden.Geboeid door het spel van voorspelbare en onvoorspelbare micro-vormen in de natuur.De patronen zijn sterk affectgeladen en “noodzakelijk” tegelijk.techniek : linografieën op verschillende dragers papier.
KOEN BROUCKE
In deze tentoonstelling is, subjectief, gekozen voor werken van Broucke in donkerblauwe en aanverwante tonen. De nacht en het uitspansel zijn de voornaamste onderwerpen. Daarin speelt licht veelal een belangrijke rol. Het zijn geen loutere ‘nachtlandschappen’. Er woont een ‘gevoel’ achter het beeld, zodat deze schilderijen me doen denken aan nachtgezichten uit de 16e eeuw, met kometen of onbekend lichten, die aangevoeld werden als voortekenen van nog niet bij naam genoemde verschijnselen.
techniek : olieverf op doek en pianoperformer
Pé VERMEERSCH
Pé Vermeersch is een danseres en tekenaar die niet alleen werkt met de diepten van het lichaam maar ook met de contouren en omringende ruimte, die vanuit een uitgesproken luciditeit in staat is deze lichaamsenergetica in haar razendsnelle verglijdingen visueel vast te leggen – en dit op een artistiek krachtige wijze. Het gaat om het ervaren lichaam, een ‘tactiel aura’ dat nooit een realistisch vatbaar beeld is, maar een buitenzintuiglijke gewaarwording. De miniatuur-tekeningen die Pé voor ‘Blauw’ schiep, geven visuele gestalte aan de energie een teken van de nacht, soms in de grappig en erotische figuratie van het vrouwelijk lichaam.
techniek : balpen op handgeschept papier , dansvideo’s , performer
PAUL VANDENBROECK
is kunsthistoricus en prof. em. Ku Leuven gespecialiseerd in tot hij in een berbertextiel ontdekte en hij sindsdien een niet afgelaten onderzoek voert naar de betekenis van deze onbekende kunstvorm. Doorheen de jaren bracht hij een uitzonderlijke collectie samen die inzet was voor verschillende tentoonstelling
Paul Vandenbroeck onderzoekt reeds jaren Berberweefkunst gemaakt door plattelandsvrouwen. Deze zijn vol van ambacht, vakkundige maîtresse en sociaal engagement