ZONDAG 25/02/24 om 15 uur inschrijving noodzakelijk
Paul VANDENBROECK LEZING en GESPREK
OVER BERBERWEEFKUNST EN DE PRAKTIJK VAN LINDA VINCK
SALON RADICAL is een geëngageerd kunstenhuis en wil debat en discussie aangaan rond hedendaagse politieke thema’s , de rol van kunst, de betekenis van religie, wetenschap. We koesteren onderzoek , traditie en vernieuwend gedachtengoed.
Paul Vandenbroeck onderzoekt reeds jaren Berberweefkunst gemaakt door plattelandsvrouwen. Deze zijn vol van ambacht, vakkundige maîtresse en sociaal engagement. In deze lezing duidt hij de traditie , technieken maar ook de link met hedendaagse abstracte kunst. In het bijzonder wordt hier het werk van Linda Vinck uitgelicht.
Linda Vinck’s oeuvre is volledig abstract, en wel van een zeer aparte abstractie. ‘Ik voel geen enkele aandrang om wat ik met mijn ogen zie weer te geven’ (Linda Vinck). Abstract, totaal, en toch ‘organisch’. Linda Vinck heeft nochtans permanent aandacht voor de fysieke wereld : de geluiden van de zee, het zingen van de vogels, de bewegingen van zeewezens, ritmes en adem,Ondanks hun abstractie oefenen deze werken, die overigens doorheen lange en gecompliceerde processen ontstaan, een sterke emotionele invloed uit op de toeschouwer. Paul Vandenbroeck werkt mee aan een eerste monografie rond het oeuvre van Linda Vinck.
Er worden ook video werken getoond ( bio paul and info in english , scroll down and collection)
Paul Vandenbroeck has worked with the Collection Research Department of the Royal Museum of Fine Arts Antwerp from 1980 to 2018 and he has held a part-time professorship with the Anthropology Research Group IMMRC, Social Sciences Faculty of KU Leuven, since 2003. He is an art graduate from that same university and obtained his PhD in 1986.
His main research interests are the oeuvre of Hieronymus Bosch, iconography of early modern art in the Low Countries, late medieval and Renaissance Flemish art in Spain, late medieval and early modern artistic links between the Low Countries and Spain, iconological questions regarding
figurative and abstract art, North African domestic textile art, the feminist psychoanalytical theory of Bracha Ettinger, and topics on the interface between art and anthropology (including the specificity of art in female religious communities, the relationship between folk and elite culture, and between therapeutic rituals and artistic creation). Currently, Vandenbroeck continues his research through fieldwork, on the semantics or ‘an-iconology’ of the nearly extinct abstract rural weaving art in Southern Tunisia (Chenini, Guermessa, Tamezret), and on the gender-biased construction of artistic canons.
Vandenbroeck has combined scientific research with the staging of (often) experimental exhibitions. Together with choreographer/dancer Pé Vermeersch (see https://www.pevermeersch.com) he has elaborated a performative exhibition on the transcultural energetics of aesthetic creation (‘ENCOUNTERS’, Museum MAS, Antwerp, 18th of may – 20th of august 2017). Follow-ups, smaller and focused on specific affects and moods, were : DESERTSCAPES (Kortrijk, Salon Radical, march 2019), ADEMROOD (Kortrijk, Salon Radical, sept.-oct. 2021), and NOCTURNAL SIGNS (Kortrijk, Sal